Publiczne Przedszkole nr 1 w Przemkowie

Nasiona do dołka

Witam Was Motylki w ten chłodny, kwietniowy dzień.

1. Na początek zróbcie wspólnie mały pociąg, zaśpiewajcie i razem wesoło zabawcie się przy znanej misiowej piosence „Jadą, jadą misie”. https://www.youtube.com/watch?v=n9Pk2RY4-TA

A teraz zapraszam Was do porannych zabaw ruchowych:

- „Mam brata, co nogą zamiata” - Na środku pokoju rozłóżcie ze skakanki, sznurka duży okrąg. Dziecko z gazet ugniata duże kule dla wszystkich uczestników zabawy. Przy dowolnej melodii starajcie się wolno prowadzić gazetowe kule bokiem stopy po dywanie w różnych kierunkach. W czasie przerwy w muzyce starajcie się kopnąć mocno nogą kule tak, by doleciała do okręgu. Gdy muzyka powraca, weźcie swoje kule i toczcie je dalej.

- „Rób tak – nie rób tak” – Rodzic demonstruje różne ruchy, mówiąc jednocześnie Rób tak lub Nie rób tak. Zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchów Rodzica gdy usłyszy Rób tak. Kiedy usłyszy Nie rób tak, dziecko stoi bez ruchu. Potem Rodzica może zastąpić dziecko.

2. „Wiosna” – następnie poćwiczcie razem buzię i język. Rodzic czyta tekst, pokazując odpowiednie ruchy – dziecko naśladuje. Nadeszła wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (kląska, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawia kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie (wymawia prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizuje wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech nosem, chwilę zatrzymuje powietrze – bezdech – i długo wypuszcza ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dziecko oddycha głęboko, wdycha powietrze nosem, wydycha ustami) języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdycha powietrze nosem, wydycha ustami) i kichnął (kicha, wymawiając a psik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewa; przeciska język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu („kląska”, uderzając „szerokim” językiem o podniebienie).

3. „Małe – duże” – posegreguj swoje zabawki. Rodzic przygotowuje dwa pudełka oraz zabawki. Dziecko do jednego pudełka wkłada małe przedmioty, do drugiego – duże i przelicza je w granicach swoich możliwości.

4. „Nasiona do dołka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Rodzic na dywanie rozsypuje dużo drobnych przedmiotów jednego rodzaju (np. klocki) oraz przygotowuje dwa pudełka na zabawki. Uczestnicy zabawy ustawiają się przed swoim pudełkiem na zabawki – dołkiem. Na sygnał mają za zadanie zebrać jak najwięcej nasion do swojego dołka, przynosząc za każdym razem tylko po jednym. Gdy wszystkie nasiona są zebrane, dziecko liczy swoje nasionka, a Rodzic swoje i wspólnie ustalają, kto zebrał więcej.

5. „Magiczne pudełko”– zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje 3 kartki A4 w różnych kolorach z których wycina koła, trójkąty, kwadraty w  3 wielkościach i 3 kolorach. Jeden komplet figur zostawia, pozostałe wkłada do Magicznego pudełka. Dziecko najpierw oglądaja sylwety, określa ich cechy, np. duże czerwone koło, mały zielony kwadrat. Następnie Rodzic wyjaśnia, że Magiczne pudełko zmienia coś w przedmiotach lub zmienia je zupełnie. Dziecko wkłada wybrany przedmiot do otworu, Rodzic czaruje – uderzając pałeczką w pudełko, a dziecko po chwili wyjmuje przedmiot przez drugi z otworów. Dziecko określa jakie cechy zmieniły się w przedmiocie (kształt, wielkość, kolor).

6. „Misie”- wydrukujcie misiowe obrazki a następnie połączcie misia z jego cieniem. https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2019/11/Misie-cienie-1.pdf

7. „Siała Zuzia” – słuchanie wiersza A. Frączek – rozróżnianie głosek ż – ź. Rodzic czyta wiersz i pokazuje dziecku co ma robić. Dziecko naśladuje Rodzica.

„Siała Zuzia”

Agnieszka Frączek

Duża Zuzia z rzutkim Ziutkiem

zajmowali się ogródkiem.

Ziutek sadził żółte ziółka,  Dzieci pokazują żółty kolor.

a Zuzanna w pocie czółka

siała grabki i łopatki,

rękawiczki i pomadki,  Dzieci pokazują ręce i udają malowanie ust. (R. tłumaczy znaczenie słowa pomadka).

luźne kartki i guziki,  Dzieci chwytają się za guzik.

różne spinki i nożyki,  Dzieci chwytają się za spinki.

i sznurówki od sandała… Dzieci chwytają się za sznurówki.

Nawet głowę gdzieś posiała! Dzieci chwytają się za głowę.

Porozmawiajcie na temat treści wiersza: Kto występował w wierszu?; Czym zajmował się Ziutek?; Co robiła Zuzanna?; Co to znaczy posiać coś?

8. „Jestem samodzielny” – kształtowanie samodzielności – dalej wytrwale podejmujcie próby samodzielnego ubierania się. Wyjdźcie na podwórko lub balkon i opiszcie słowami dzisiejszą pogodę. Czy wiecie jak nazywa się obecny miesiąc? Zastanówcie się nad słowami przysłowia dotyczącego właśnie tego miesiąca: Kwiecień, plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata.  

          Pozdrawiam p. Krysia.

      

 

NA GÓRĘ